Feb 042018Daudzus vadītājus interesē sašķidrinātās gāzes patēriņa palielināšanās jautājums rudenī un ziemā, t. i., aukstā periodā. Kāpēc tā notiek? Ko tas ietekmē?
Lieta ir tā, ka gāzei ir dažāds sastāvs siltajā un aukstajā laika periodā. Vasarā mūsu automobiļus uzpilda ar propānu-butānu 3:1 (±10%) attiecībā, kur lielākā daļa ir propāna saturs, viss pārējais – butāns un nepiesātināti ogļūdeņraži. Ziemas periodā uzpilda gāzi aptuveni ar 4:1 (±10%) attiecību, kur lielākā daļa – tas ir propāna saturs, pārējie ir butāns un ogļūdeņraži. Propāns, tāpat kā butāns, – naftas pārstrādes produktu atvasinājums, bet propāns iznāk agrāk nekā butāns, un tam ir ķīmiskā formula, kurā oglekļa atomu saturs ir lielāks nekā butānā, t. i., degšanas laikā propāns deg labāk un tam ir lielāka siltuma atdeve. Ja būt daudz precīzākam, tad 48 pret butāna 46 MJ. Atšķirība siltuma atdeves ziņā nav liela, bet tā ir.
Ziemā ir aukstāk, maisījuma degšanas ātrumu ietekmē spiediens, kas, kā zināms, vasarā ir augstāks, bet aukstākajā periodā ir zemāks. Vasarā, kad ir augsts spiediens, gāze ātri izplešas un sadeg. Gāzes sadegšanai ziemā, kad ir daudz zemākais spiediens, ir vajadzīgs maisījums ar lielāku siltumspēju, t. i., ar lielāku siltuma atdevi. Ziemas propāna-butāna maisījuma ar aptuveno propāna masas daļu (75%) blīvums ir apmēram 0,517 kg/l, bet vasaras ar 50% propāna saturu – apmēram 0,545 kg/l.
Rezultātā, salīdzinot ar vienu benzīna litru, ir vajadzīgi aptuveni 1,2 vasaras gāzes litri, bet ziemas – 1,25 litri, t. i., ziemas laikā, lai nobrauktu tādu pašu attālumu, tāpat kā vasarā, būs vajadzīgs aptuveni par ±5% lielāks gāzes daudzums.
Šis aprēķins ir ļoti nosacīts, jo šeit nav uzskaitīts daudz citu faktoru, bet tas ļauj saprast, kāpēc ziemas periodam ir vajadzīgs lielāks sašķidrinātās gāzes daudzums, nekā vasaras periodam.
Dec 032017Ātri sabiezējošā krēsla, migla, kondensāts uz logiem, lietus, slidenie ceļi – tās visas ir rudens pazīmes, kuras jebkurš automobilists sajūt. Daudzas tā negatīvās ietekmes ne visai patīkamā gadalaikā var minimizēt vai pat izslēgt, ja iepriekš sagatavot tam savu automobili. Zemāk ir doti daži padomi par šo tēmu.
1. Lēna vadīšana
Ir jāsāk ar pašu vasaras ieradumiem, un jau pēc tam jānodarbojas ar automobiļa sagatavošanu klimatisko apstākļu izmaiņām. Nav vērts pārspīlēt ātri sabiezējošās krēslas, bieži līstošā lietus, dažreiz zemāk nekā nulle krītošās temperatūras, un saules, kas ir iekārta zemi zem horizonta, vēloties jūs apžilbināt, bīstamība. Tas viss pavisam maz ietekmē satiksmes drošību. Daudz lēnāks vadīšanas stils, vispirms, ir vajadzīgs slapjās ceļa virsmas un daudz garākā bremzes ceļa dēļ, un tas nozīmē, arī apgrūtinātās manevrēšanas pagriezienos dēļ.
2. Parūpējieties par automobiļa tīrību
Kabīnes apšuvumam pēc mazgāšanas ir jābūt rūpīgi nokaltētam un izvēdinātam. Salona, un pat pašas mašīnas mazgāšana no ārienes – nav vispatīkamākā nodarbība temperatūrā zem nulles, tāpēc labāk to veikt automazgātavā. Turklāt ir jāpadomā par jūsu auto ārējo virsmu aizsardzību pret pretapledojuma reaģentiem, ar kuriem pārkaisa ceļus ziemā. Šajā nolūkā eksistē speciālie aizsargpārklājumi un polimēra dekoratīvās plēves.
3. Pārbaudiet priekšējā un aizmugurējā stikla tīrītājus
Stikliem ir jābūt rūpīgi izmazgātiem, ir jābūt novāktiem visiem netīrumiem kopā ar vasaras laikā pielipušiem kukaiņiem. Kukaiņu attīrīšanai pastāv speciāls preparāts. Tīrītāji ir jānoslauka ar baltu audumu, kas ir samitrināta spirtā. Ir jānoslauka tā, lai uz baltā auduma nebūtu netīruma pazīmes. Pievērsiet uzmanību noberzumu vai plaisu neesamībai uz tīrītāju gumijām, kā arī pašu birstu darbderīgumu. Ja ir defekti vai darbnederīgumi, tad nomainiet nederīgās detaļas.
4. Parūpējieties par elektroinstalāciju
Kad ir augsts gaisa mitruma līmenis rudenī, tad ir jāpadomā par dzinēja augstsprieguma vadu papildus aizsardzību, lai nebūtu īsslēgums vai virsmas caursite, jo ir kondensāts uz vadiem. Par labu palīgu tajā var kļūt speciālais aerosols kontaktu tīrīšanai un konservēšanai. Ir nepieciešams pārklāt akumulatoru kontaktus ar konservējošo tauku ziedi, kontrolēt drošinātāju darbspēju, kuri atbild par salona vēdināšanu un apkuri, censties hermētiski noslēgt drošinātāju kārbu, ja tā atrodas zem pārsega.
5. Kondicionieris un lukturi
Pēc vasaras aklimatizēšanas sistēmas gaisa vadi ir piesārņoti un aizsērēti ar putekļiem un kukaiņiem, kas var ietekmēt to caurlaidību, izraisot kļūmes darbā, it sevišķi gaisa kondicionēšanas sistēmai. Vēlams labi veikt šo kanālu tīrīšanu ar putekļu sūcēju no salona iekšienes vai nopūst ar augstspiediena gaisu. Neaizmirstiet attīrīt gaisa tīrīšanas sistēmas gaisa filtrus no netīrumiem un putekļiem, un, ja ir iespēja, tad nomainiet tos. Kontrolējiet ventilācijas efektivitāti – tas atbrīvos jūs no problēmām ar kondensātu uz salona logiem. Pārbaudiet automobiļa ārējā apgaismojuma darbderīgumu, neaizmirstiet par miglas lukturiem.
6. Pārbaudiet blīvētājus
Mitrums, kas iekļūst salonā no ārienes, ir diezgan bīstams tādēļ, ka tas, izņemot parastos piesārņojumus, var saturēt pretapledojuma reaģentu šķīdumu. Ūdens salonā – tas vienmēr ir nepatīkamo smaku avots. Tāpēc ir nepieciešams uzmanīgi aplūkot durvju un logu blīvētājus, kā arī vadīšanas ierīču blīvētājus kabīnē. Ja ir nepieciešams, apšaubāmās vietas ar gumijas blīvētājiem ir jāhermetizē ar speciālo silikona vai glicerīna hermētiķi.
Esiet uzmanīgi uz ceļa un braukšana ziemā nesagādās nepatikšanas
Nov 052017Šodien visā pasaulē ievērojami mainījās automobiļu parks, galvenokārt tas ir attiecināms uz tehniskiem risinājumiem un izplūžu prasībām. Karburatora dzinēji jau ir pagātnē. Inžekcijas tipa dzinēji ar sadalīto iesmidzināšanu sastopas aizvien retāk jaunos automobiļos. To vietā stājas mūsdienīgie jaunās paaudzes dzinēji, kuri atbilst ekoloģijas un ekonomijas prasībām, tā dēvētie ar tiešo degvielas iesmidzināšanu tieši uz cilindriem. Vecā parauga gāzes sistēmas neder šiem dzinējiem. Ražotāji izveidoja jaunu gāzes sistēmu tādiem dzinējiem, kas tika izstrādāta konkrētam dzinēja tipam. Taču (šodien) ne visi tiešās iesmidzināšanas dzinēji var pāriet uz gāzes degvielu. Salīdzinot dzinēja kodu, kas tiek piešķirts katram automobilim, ar gāzes sistēmu ražotāja katalogu, var noteikt gāzes sistēmas uzstādīšanas iespēju šim automobilim.
Dzinēja ar tiešo iesmidzināšanu galvenā atšķirība ir degvielas padeve nevis caur gaisa kolektoru, kur tā tiek sajaukta ar gaisu, bet tieši uz degkameru. Tas nozīmē, ka benzīna sprauslas atrodas agresīvā vidē un augstā temperatūrā, un, ja tās pilnīgi atslēgt, kā to veic ar dzinējiem, kuriem ir nesadalītā iesmidzināšana, tad tās ātri iekoksēsies un izies no ierindas. Tāpēc, lai pagarinātu benzīna sprauslu darba resursu, gāzes iekārtu ražotāji ir spiesti izmantot jaukto darba ciklu benzīns/gāze (apmēram 30/70). Tāpat arī šiem dzinējiem ir jābūt citai elektronikai, kas varēs tikt galā ar šo uzdevumu, nekaitējot dzinējam. Katram jaunās paaudzes dzinējam (atkarībā no dzinēja koda) der tikai unikālā programma, kuru ražotājs paredzēja un sagatavoja tieši šai mašīnai.
Šo iemeslu dēļ tādas sistēmas ir nedaudz dārgākas, nekā citi dzinēji. Bet viss ir atkarīgs no automobiļa plānojamiem nobraukumiem. Atbilstoši uzstādīšanas atmaksāšanās arī ir nedaudz lielāka, taču, esot šai degvielas cenas (bet nākotnē tā būs vēl augstāka) starpībai, ir jāsāk domāt par Jūsu „dzelzs” drauga apgādāšanu ar jaunu iekārtu.
Sep 202017Daudzi uzskata, kāpēc ir jāmaksā vairāk, ja tādu pašu vai līdzīgu sistēmu var uzstādīt lētāk nekā citos sertificētos servisos. Diemžēl, tas nav tā. Aplūkosim visu pēc kārtas.
Sāksim ar elektroniku, kura atbild par automobiļa borta datora saskaņošanu ar gāzes sistēmu, kas tieši ir saistīts ar Jūsu automobiļa dzinēja pareizu darbu un drošību, un tas nozīmē, arī ar Jūsu drošību. Tai ir raksturīgas programmēšanas spējas, inovativitāte, funkcionalitāte un tajā izmantojamo detaļu kvalitāte. Var uzstādīt vienkāršāku un lētāku elektroniku un sastapties ar pareizas iestatīšanas problēmu, jo elektronikas iespēja var neatbilst Jūsu automobiļa prasībām. Var izmantot nezināma ražotāja produkciju un sastapties ar garantijas problēmu. Taču arī tas nav visbriesmīgākais – gadās negodīgi servisi, kuri jaunas elektronikas vietā uzstāda lietotu elektroniku kas tika paņemtiem no demontētiem automobiļiem. Tas, protams, ievērojami palētina iekārtas vērtību, bet „nepieliek klāt” drošību sistēmai. Tas arī attiecas uz citām detaļām.
Sprauslas ir atbildīgas par gāzes precīzu un savlaicīgu padevi un arī atšķiras ar cenu kategoriju. Ir jāzina, ka tās atšķiras ar savu resursu, jaudu, kā arī nostrādāšanas laiku, kas ir ļoti svarīgi mūsdienīgiem dzinējiem. Un, ja sprauslas nav pareizi atlasītas, tad tas neapšaubāmi ietekmēs dzinēja darbu.
Reduktors arī tiek atlasīts atkarībā no automobiļa jaudas un tā darba resursa. Tā ir kā ķēdes reakcija: ja izmantot derīgo reduktoru jaudīgā dzinējā, bet trasi un vārstus no mazjaudīgas sistēmas, tad labuma nebūs (būs pārslēgšana uz benzīnu). Tāpat arī būs, ja gluži otrādi – uzstādīt mazjaudīgo reduktoru uz jaudīga dzinēja. Un tas arī ietekmēs galīgo cenu.
Būtisku lomu iekārtas cenā spēlē arī balons. Gāzes baloni atšķiras pēc izmēriem un diametriem, atbilstoši, jo balons ir lielāks, jo augstāka ir tā cena. Diemžēl, sastopas gadījumi, kad negodīgi uzstādītāji jaunu balonu vietā uzstāda demontēto automobiļu balonus, iepriekš attīrot un nokrāsojot tos. Šeit ir jāzina, ka jaunais balons ir paredzēts desmit gadiem, pēc tam tas ir jāmaina. Uz katra balona ir pase (metāla plāksnīte), kur ir norādīti izgatavošanas un maiņas datumi. Balons – viena no detaļām, kura praktiski nav redzama uz automobiļa un to, diemžēl, izmanto dažas darbnīcas.
Mēs aplūkojām tikai dažas automobiļu gāzes iekārtas pozīcijas, kuras tiek izmantotas uzstādīšanas laikā. Turklāt ir jāpievērš uzmanība arī citiem materiāliem, tādiem kā elektriskais multivārsts ar avārijas nostrādāšanu, speciālas gāzes caurules un šļūtenes, fitingi utt. Viss tas veido kopējo cenu, un tā nevar būt lētāka nekā iekārtas (kas bija iegādāta pie paša ražotāja) cena.
Un, protams, vissvarīgākais – tā ir iekārtu uzstādošā servisa reputācija, pieredze, licences esamība un kvalifikācija. Tas viss ir Jūsu un Jūsu automobiļa drošība.